"We're sorry"

8 bekende bedrijven waar South Park niets van over heeft gelaten

woensdag, 17. mei 2017

South Park schroomt niet om alles wat los en vast zit belachelijk te maken. Presidenten, rappers, auto’s, pretparken; noem het maar op en South Park heeft er waarschijnlijk wel aandacht aan besteed. Zo ook als het aankomt op bedrijven.

Van de legendarische aflevering waarin Kyle een User’s Agreement niet doorleest en door Apple ontvoerd wordt om onderdeel te worden van een nieuw product, tot de baas van BP die op de meest zwoele manieren sorry probeert te zeggen voor een olielek. Bedrijven moeten nu toch wel een keer doorkrijgen dat elke fout die ze maken onder de loep genomen kan worden, en natuurlijk hilarisch in de zeik worden genomen door South Park-makers Trey Parker en Matt Stone.

Apple
Iedereen doet het: hersenloos op ‘accepteren’ klikken zodra er weer eens een ellenlange gebruikersovereenkomst gelezen moet worden die betrekking heeft op nieuwe software die je gebruikt, of een nieuw product. Een computer bijvoorbeeld, van Apple. Het overkomt Kyle in de aflevering HumancentiPad, en voor hij het doorheeft, heeft hij zijn lichaam vrijwillig afgestaan aan Steve Jobs en Apple om hem te integreren in hun nieuwste uitvinding. Het stipt aan dat de hoge bazen van Apple waarschijnlijk niet heel veel geven om de kleine man, in dit geval Kyle, en dat ze elke mogelijke loophole wel willen gebruiken voor eigen gewin.

Alcohol (tv-reclame)
Zelfs buiten de serie, in een reclame voor South Park, lukt het de makers om iets compleet belachelijk te maken. Hieronder gaat het om alcoholbedrijven, en dan met name de manier waarop ze reclame maken. Door ontzettend hypocriet de ene na de andere schaars geklede vrouw af te wisselen met auto’s, ontzettend veel beelden van mensen die lam worden en ‘chique dingen’ als pakken en limousines , en afsluitend de boodschap ‘drink met mate’. “Drink, drink it all you fucking pussy, drink, more tuxedos, more cars…”; de stem van Trey Parker maakt het helemaal af.

Startups
In de korte 20 minuten van de aflevering Go Fund Yourself weet South Park heel wat teweeg te brengen in Silicon Valley, het technologisch hart van Californië waar ontzettend veel techbedrijven zich vestigen. Rond 2014 krijgt de vallei er ontzettend veel startups bij, en South Park valt iets op. Het lijkt er namelijk op alsof bedrijven uit de grond worden gestampt om zo snel mogelijk geld te vergaren bij investeerders, wat nu zelfs kan via publieke platformen als Kickstarter. Het lijkt een kwestie te zijn van de perfecte bedrijfsnaam te vinden in plaats van een goed product of dienst aan te leveren, en dat geeft Cartman een idee:

Kabelmaatschappijen
Kabelmaatschappijen kunnen de duivel zijn, helemaal in een groot land als Amerika. Woon je erg afgelegen, dan heb je namelijk niets in te brengen op het tv-aanbod. Je kunt hooguit kiezen tussen twee soorten bundels, maar beide bevatten ze zenders waar je nooit naar gaat kijken. Erg lullig als je daar voor moet betalen, dus. En dat is iets wat ook de medewerkers van de kabelmaatschappij in South Park beseffen; telkens wanneer iemand langskomt met een klacht, gaan de tepelflapjes opzij en wrijven de medewerkers enthousiast over hun tepels. O, de heerlijke macht:

BP
Iedereen heeft wel iets meegekregen van wat de BP Oil Spill inhield: in 2010 zonk een olieplatform van oliebedrijf BP als gevolg van een explosie, waarna nog zo’n drie maanden lang olie de zee in lekte. Ook South Park kreeg het drama mee, en richtte zich voornamelijk op de manier waarop ex-BP-baas Tony Hayward omging met de hele situatie. Om hem in de zeik te nemen werd in South Park de ‘We’re sorry’-campagne gestart, met Hayward die op zoveel mogelijk zwoele manieren sorry probeert te zeggen tegen de gedupeerden; de hele wereld.

Washington Redskins
Een iets minder heftig drama, maar voor veel Amerikanen toch erg aangrijpend: het gedoe rondom de naam van de Washington Redskins. Dit gebeurt tevens in de aflevering Go Fund Yourself; bij het bedenken van een catchy bedrijfsnaam zien de jongens dat de trademark van de Washington Redskins, een bekend football-team, vervallen is omdat die naam te aanstootgevend is voor Native Americans – dat laatste was echt het geval. Al snel verdienen de jongens meer dan genoeg geld om luxe te leven en niets te hoeven doen, maar wanneer de massa boos wordt op het bedrijf wordt Cartman gedwongen om het logo aan te passen. En hoe:

Walmart
In de aflevering Something Wall-Mart This Way Comes neemt South Park de opkomende goedkope supermarkten a la Walmart in de zeik (de aflevering komt uit 2004!). Alle winkels in South Park moeten sluiten wanneer de inwoners verslaafd raken aan de Wall-Mart (met name Randy), en de jongens starten een missie om de winkel in hun dorp te vernietigen. Na het bezoeken van een van de mede-oprichters van Wall-Mart wordt het duidelijk wat ze moeten doen: het hart van de winkel vernietigen. In het hart ontmoeten ze in Matrix-stijl een man die claimt de Walmart te zijn, iemand die ook de gedaante van bijvoorbeeld de Kmart en Target aanneemt. Ze besluiten de winkel uiteindelijk maar te verbranden. En daarna nog een andere winkel (Jim’s Drugs), omdat ze daar verslaafd aan raakten. O, kapitalisme.

Subway
In de aflevering Jared has Aides hebben de makers het gemunt op een bedrijf die we in Nederland ook goed kennen: de Subway. In Amerika was ruim vijftien jaar geleden een marketingcampagne gestart door de fast food-broodjesketen, met als insteek dat je kunt afvallen door alleen Subway te eten. Het gezicht van die campagne was Jared, een man met overgewicht die naar verluidt tientallen kilo’s eraf haalde door alleen maar Subway-broodjes te eten. De South Park-makers vonden het maar belachelijk, en bedachten zich dat Jared hulp moest hebben gehad. Inderdaad, aan het eind van de aflevering wordt bekendgemaakt dat Jared hulpjes, oftewel aides, had. Geen aids, dus, al is die verwarring hilarisch.

Comments